Kebun Warisan's Followers

Saturday, November 20, 2010

Malaysia bakal pengeluar betik terbesar


Malaysia bakal pengeluar betik terbesar
Posted by harizamrry under Agro - biz
[5] Comments


TEMERLOH 26 Dis. – Malaysia bakal menjadi pengeluar betik terbesar dunia apabila 80 hektar kawasan tanaman buah tropika itu di Taman Kekal Pengeluaran Makanan (TKPM), Lanchang dekat sini mengeluarkan hasilnya menjelang 2010.

Naib Presiden Perbadanan Makanan Pertanian Malaysia (MAFC), Raja Zalina Raja Safran berkata, pihaknya menyasarkan pengeluaran betik sebanyak 80,000 tan metrik setahun dengan 26,000 tan metrik dihasilkan menerusi TKPM dalam tempoh tersebut.

Pada masa ini, kata beliau, Malaysia menghasilkan 70,000 tan metrik buah betik dengan 26,000 tan metrik dieksport ke beberapa negara terutama United Kingdom.

“Ketika ini Malaysia merupakan negara keenam terbesar dari segi pengeksport betik di dunia,” katanya kepada pemberita ketika ditemui di TKPM Lanchang hari ini.

Raja Zalina berkata, setakat ini, sasaran awal pengeluaran betik jenis ‘Paiola’ di TKPM ialah kira-kira 3,000 tan metrik menjelang pertengahan tahun depan.

“Kita menjangkakan pengeluaran meningkat kepada hampir 5,000 tan metrik pada hujung tahun depan,” jelasnya.

Beliau memberitahu, projek tanaman betik jenis ‘Frangi’ telah dimulakan di tanah seluas 20 hektar di TKPM pada 2007.

“Kita berjaya mengeluarkan sebanyak 40 tan metrik betik jenis Frangi pada tahun tersebut. Sebanyak 20 hektar tanah lagi akan diusahakan oleh petani secara kontrak pada tahun depan,” katanya.

Raja Zalina menjelaskan, projek tanaman betik yang dijalankan di TKPM adalah menerusi program perladangan kontrak.

Menerusi program itu, jelas beliau, setiap petani diberi tanah seluas 20 hektar untuk diusahakan dengan projek tanaman betik.

“Hasil tanaman betik akan dijual kepada MAFC untuk dipasarkan. Dengan kaedah ini, petani tidak lagi perlu bimbang terhadap aspek pasaran kerana ia dilakukan oleh MAFC,” katanya.

Menurut beliau, tanaman betik itu merupakan sebahagian daripada projek perladangan di kawasan seluas 3,600 hektar di TKPM yang akan dirasmikan oleh Perdana Menteri, Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi pada 13 Januari depan.

Daripada keluasan tanah tersebut, tambah beliau, seluas 3.200 hektar diusahakan oleh pihak swasta manakala selebihnya dilaksanakan oleh pekebun kecil dengan bantuan syarikat tertentu sebagai induk.

“Selain betik, tanaman lain yang turut diusahakan di TKPM ialah pisang, nangka, jambu, belimbing, limau, mangga dan tembikai,” ujarnya.

InfoPertanian:Ternakan,Tanaman,Perikanan&Agrotourism

No comments: