Kebun Warisan's Followers

Sunday, January 3, 2010

TANAMAN TEBU KUNING

TANAMAN TEBU KUNING


Nama Botani : Saccharum offcinarum L.
Famili : Gramineae


Deskripsi Tanaman

Sejenis tanaman yang ditanam untuk mendapatkan airnya sebagai minuman dan untuk dibuat gula. Batang tebu berbentuk selindar memanjang 1.8 - 3.0 m dan mempunyai ruas berukuran 5-10 cm. Setiap ruas terdapat matatunas. Daun tebu berbentuk tirus memanjang, berbulu halus pada kedua belah permukaan. Tebu ditanam sebagai tanaman tunggal atau selingan.

Iklim dan Tanah


Tebu kuning adalah sensitif kepada jenis tanah, kemarau dan foto period. Ia memerlukan cahaya matahari yang banyak dan hujan sebanyak 1500 mm. Dengan adanya kemarau atau desakan yang lain, pokok tebu akan terbantut. Tanah yang rata (0o-6o) serta mempunyai saliran yang baik adalah diperlukan untuk menjamin pertumbuhan yang sempurna. Daerah Manjung, Larut Matang dan Selama serta Kerian adalah sesuai bagi tanaman tebu.



Penyediaan Tanah



Dua pusingan bajak piring sedalam 20 cm diikuti dengan satu pusingan bajak putar akan menentukan pertumbuhan pokok yang baik. Alur bagi penanaman keratan tebu juga perlu disediakan.



Menanam



Tebu dibiak dari keratan yang sihat berumur 7-9 bulan. Ukuran keratan 20 cm dan mempunyai 3 matatunas, keratan tidak boleh disimpan melebihi 3 hari. Keperluan bahan tanaman ialah 2800 batang (berukuran 1.5m) atau 17000 keratan sehektar. Keratan tebu perlu dirawat sebelum menanam dengan mencelupkan keratan ke dalam campuran Dielrin dan Benomyl. Jarak tanaman yang disyorkan ialah 2m antara baris dan 0.3 m antara pokok dalam sebaris. Keratan-keratan tebu ditanam di dalam alur yang telah disediakan.



Pembajaan



Baja yang disyorkan adalah seperti berikut:-

Bilangan / Berat Biji Benih Diperlukan

Jenis Baja
Masa
Amaun / Hektar

NPK 15:15:15
NPK 15:15:15
Urea
NPK 15:15:15 Semasa menanam
Umur 3 bulan
Umur 3 bulan
Umur 5 bulan 250 kg
250 kg
125 kg
300 kg
Jumlah Keseluruhan Urea
NPK 15:15:15 125 kg
800 kg


Tebu akan mengeluarkan hasil sebanyak 3 kali. Bagi kali kedua dan ketiga, baja NPK 15:15:15 sebanyak 800 kg dan urea sebanyak 125 kg. digunakan.

Kawalan Rumpai

Rumpai perlu dikawal sehingga pokok tebu berumur 6 bulan. Racun pracambah, Atrazine pada kadar 4 liter / hektar digunakan sebaik sahaja keratan tebu ditanam. Rumpai yang tumbuh kemudiannya boleh dikawal dengan paraquat ataupun secara manual.

Penyelenggaraan Rumpun

Pangkal pokok perlu ditimbus dengan tanah semasa pokok berumur 3-5 bulan. Sekiranya pokok itu rebah, kayu penyokong perlu dipasang. Daun-daun kering dibuang apabila berumur 5 bulan.

Kawalan Serangga / Penyakit

Pengorek Batang
Sembur racun Endosulfan (Thiodan). Bakar batang-batang tebu yang telah diserang.


Bulir Hitam
Rendam benih tebu dalam air panas 50o bercampur racun Benomyl (Benlate) selama 2 jam. Musnahkan pokok-pokok berpenyakit.


Memungut Hasil

Tebu dipungut hasilnya antara 8-9 bulan selepas menanam dan sebanyak 3 kali dalam masa 2 tahun. Hasil yang dijangka ialah 30,000 batang pada kali pertama dan 25,000 batang pada kali kedua dan 20,000 batang pada kali ketiga.



Maklumat Pertanian - Ternakan, Tanaman, Perikanan & Agrotourism
Sekadar Info,Rujukan dan Ilmu.
Sumber/Dipetik:

No comments: