Kebun Warisan's Followers

Sunday, February 7, 2010

SUSU SEGAR

SUSU SEGAR

APAKAH DIA SUSU SEGAR ?
DI MANA SUSU TERJADI ?
KENAPA SUSU DIKATAKAN SALAH SATU DARIPADA MAKANAN TERBAIK ?
BAGAIMANA SUSU DIPEROLEHI DARIPADA LEMBU ?
BERAPA LAMA LEMBU MENGELUARKAN SUSU ?
APAKAH SUSU SEGAR YANG BERMUTU ?

"Susu segar" adalah sekresi susu biasa yang bersih daripada lembu yang diberi makan dan dipelihara dengan sempurna. Ini tidak termasuk susu yang diperolehi dalam masa empat hari sebaik saja selepas kelahiran anak.


Susu dihasilkan oleh sel-sel yang terdapat pada dinding-dinding alveoli di dalam pundi susu. Jumlah alveoli di dalam pundi susu bertambah semasa lembu bunting dan terus bertambah sehingga maksima pada kemuncak pengeluaran susu dan kemudiannya berkurangan sehingga habis laktasi.
Susu adalah salah satu daripada makanan terbaik kerana kandungan dan kebaikannya seperti berikut :
Protein untuk pertumbuhan dan pembinaan tisu seluruh badan.
Laktosa boleh menambah penyerapan kalsium dan fosforus yang penting untuk pembentukan tulang dan gigi.
Lemak untuk sumber tenaga.
Vitamin dan galian untuk menjauhi penyakit.
Susu diperolehi daripada lembu dengan merangsangkan lembu tersebut semasa memerah. Rangsangan ini adalah dengan menggunakan anak lembu berkenaan untuk menghisap puting tetek atau dengan cara lain yang pergerakannya menyerupai gerakan anak lembu menghisap susu. Ini dilaksanakan dengan menggunakan tangan atau mesin pemerah susu.
Lembu akan mengeluarkan susu setelah kelahiran dan akan terus mengeluarkan susu sekiranya tidak diberhentikan. Di dalam pengurusan yang baik, jangkamasa pengeluaran susu Laktasi) ialah 210 sehingga 250 hari, iaitu diberhentikan ketika lembu sudah 7 bulan mengandung. Ini adalah untuk merehatkan lembu dan menyediakannya untuk kelahiran kelak.


"Susu segar" mengandungi air, lemak dan pepejal bukan lemak seperti laktosa, protin, vitamin, galian (mineral) dan lain-lain.
Susu yang bermutu adalah susu yang dihasilkan dengan cara yang bersih dan dapat menepati kehendak-kehendak Peraturan Makanan 1985 iaitu :
PURATA MAKNAN 1985
Kandungan Susu % kandungan
Lemak 3.25
Pepejal bukan lemak 8.50
Jumlah pepejal 11.75


SUSU

BAGAIMANAKAH SUSU SEGAR DIKENDALIKAN ?
MENGAPA SUSU SEGAR MESTI DISIMPAN SEJUK ?
BAGAIMANA SUSU BOLEH ROSAK ?
PUNCA SUSU ROSAK ?
APAKAH YANG DIMAKSUDKAN DENGAN PEMPROSESAN SUSU ?
APAKAH TUJUAN PEMPROSESAN SUSU ?
APA DIA SUSU PASTEUR ?
APA DIA SUSU STERIL ?
APA DIA SUSU SUHU ULTRA TINGGI ?
APA DIA SUSU SKIM ?
APA DIA SUSU CAMPURAN SEMULA ?
APA DIA SUSU BANCUHAN ?
APA DIA SUSU TEPUNG PENUH KRIM ?
APA DIA SUSU TEPUNG SKIM ?
APA DIA SUSU SEJAT ?
APA DIA SUSU ISIAN ?
APA DIA SUSU HIDROLISIS LAKTOSA ?
APA DIA SUSU BERPERISA ?
APA DIA DADIH ?
DI MANAKAH BOLEH DIPEROLEHI MAKLUMAT MENGENAI SUSU ?
Susu segar yang telah diperah dan ditapis akan diisikan ke dalam "chum" atau tong susu yang bersih dan disimpan di tempat yang redup dan tidak terkena pancaran matahari. Susu ini akan dihantar secepat mungkin ke Pusat Pengumpulan Susu, Jabatan Perkhidmatan Haiwan untuk disejuk dan disimpan di dalam tangki sejuk pada suhu 3 - 4 oC sementara menunggu pemprosesan.


Susu segar mesti disimpan sejuk iaitu pada suhu 3o - 4o C bagi membekukan aktiviti pembiakan bakteria yang terdapat di dalam susu. Sekiranya tidak disimpan sejuk, bakteria akan terus membiak dan ia akan mempercepatkan lagi susu menjadi rosak.
Di dalam susu terdapat banyak globul-globul lemak, yang mana kandungannya juga termasuk enzim lipase. Apabila dinding globul pecah, enzim-enzim ini akan bebas dan akan menguraikan lemak menjadikan susu berubah rasa - masam.
Terdapat banyak punca yang boleh menyebabkan susu rosak. Antaranya adalah seperti berikut :
Pemerahan susu dilaksanakan di dalam keadaan yang tidak bersih
Bekas susu yang tidak bersih.
Tidak disimpan seperti yang dikehendaki.
Adanya bahan asing di dalam susu.
Susu tidak diproses dengan betul.
Pemprosesan susu yang dimaksudkan adalah samada susu dirawat pada suhu yang tinggi, dihomogenkan, difermentasi, disejat, diadun atau dirawat dengan enzim dan lain-lain proses.
Tujuan susu diproses adalah untuk menentukan bahawa susu selamat diminum dan boleh disimpan lama.
Susu yang telah dirawat pada suhu yang tinggi mengikut salah satu kaedah pempasteuran berikut :


Suhu susu dinaikkan kepada 63o-65oC dan dikekalkan selama 30 minit dan disejukkan secepat mungkin kepada suhu 3o- 4o C sebelum dipak dan disimpan.


Suhu susu dinaikkan kepada tidak kurang daripada 72oC dan dikekalkan selama 15 saat dan disejukkan secepat mungkin kepada suhu 3-4oC sebelum dipak dan disimpan.
Pempasteuran irii adalah pemprosesan yang biasa dilakukan untuk "susu segar".
Susu pasteur hendaklah sentiasa disimpan pada suhu, 3 -4o C


Kedah Holding
Kaedah Susu Tinggi Masa Singkat
Susu yang telah ditapis dan dihomogenkan dan seterusnya dinaikkan suhunya kepada tidak kurang 106oC selama tempoh yang mencukupi untuk menjadikannya steril secara komersial dan terus dipak di dalam bekas berkedap.
Susu suhu ultra tinggi atau susu U.H.T. adalah susu yang telah di rawat pada suhu tidak kurang datipada 135oC sekurang-kurangnya selama 2 saat, dan seterusnya dipak secara aseptik ke dalam bekas yang steril.
Susu skim atau susu tanpa lemak adalah susu yang lemaknya telah dipisahkan dan dikurangkan kepada tidak kurang daripada 0.5 peratus.
Susu campuran semula adalah susu yang telah dihasilkan dengan mencampurkan konstituen susu dengan air atau susu dengan kedua duanya sekali dan seterusnya dirawat secara pempasteuran, pensterilan atau suhu ultra tinggi.
Susu bancuhan adalah susu yang dihasilkan dengan rnenambah air kepada susu tepung penuh krim yang biasanya dirawat secara pensterilan atau suhu ultra tinggi.
Susu tepung penuh krim adalah susu yang kandungan airnya telah dikeluarkan, dan mengandungi tidak kurang daripada 5 peratus air dan 26 peratus lemak.
Susu tepung skim adalah susu tepung skim yang kandungan airnya telah dikeluarkan dan mengandungi tidak lebih daripada 3 peratus air dan mempunyai kandungan lemaknya tidak lebih daripada 1.5 peratus.
Susu sejat atau susu pekat adalah susu yang diperolehi dengan menyejat daripada susu sebahagian daripada airnya atau dengan menbancuh konstituen susu.
Boleh dibahagi kepada dua jenis iaitu susu sejat tawar atau susu sejat manis (dimana terdapat tambahan gula).
Susu isian (lalah susu yang menyerupai susu segar, yang mana lemak susunya diganti keseluruhan atau sebahagiannya dengan minyak makan sayuran atau lemak makan sayuran yang setara atau kombinasi kedua-duanya.
Susu yang mengandungi laktosa rendah atau glukosa dan galaktosa. Ini dihasilkan dengan menggunakan enzim laktase. Susu ini (dihasilkan khas bagi pengguna yang tidak dapat menghadam susu laktosa ("lactose intolerence").


Susu berperisa adalah susu yang mengandungi gula, bahan perisa, bahan pewama dan kondisioner makanan yang dibenarkan. Susu ini boleh samada dipasteur, disteril atau dirawat pada suhu ultra tinggi.
Dadih adalah merupakan produk susu segar. lanya adalah agar agar susu yang diperolehi dengan menggunakan enzim rennet atau agar-agar, dan mengandungi gula, tepung jagung/ susu skim, atau/ dan bahan perisa yang dibenarkan.


Anda boleh berhubung terus dengan Pejabat Perkhidmatan Haiwan yang berhampiran atau Ibu Pejabat Perkhidmatan Haiwan di negeri masing masing. Anda boleh juga berhubung terus dengan kami di:
Bahagian Industri Tenusu
Ibu Pejabat Perkhidmatan Haiwan
Tingkat 8 & 9, Wisma Chase Perdana
Bukit Damansara, Off Jalan Semantan
Kuala Lumpur.
________________________________________
Disediakan oleh
Unit Perusahaan Tenusu
Jabatan Perkhidmatan Haiwan


Maklumat Pertanian - Ternakan, Tanaman, Perikanan & Agrotourism
Sekadar Info,Rujukan dan Ilmu.
Sumber/Dipetik:MOA

No comments: