Kebun Warisan's Followers

Sunday, March 9, 2008

Penternakan Cacing Tanah

Penternakan Cacing Tanah
Saya dapati terdapat ramai orang yang mula berminat dalam bidang penternakan cacing tanah. Beberapa syarikat sudah membuat kursus dalam bidang ini dan sudah ramai perbincangan-perbincangan di internet tentang penternakan cacing tanah.
Namun apa yang saya muskil ialah terdapat terlalu banyak perbezaan pendapat dan pandangan terhadap hasil yang akan diperolehi. Menurut sesetengah orang setelah 6 bulan, sekilo cacing tanah boleh menghasilkan kira-kira 5-6 kilo cacing tanah. Manakala bagi sesetengah orang pula, mereka menyatakan bahawa hasilnya lebih kurang 20-100 kg setelah 6 bulan diternak. Nampaknya terlalu besar jurangnya - antara 5-6kg dengan 20-100kg.
Mengikut apa yang saya baca, cacing tanah jenis cacing tanah boleh menghasilkan kukun (telur) sebanyak 2-3 kali seminggu dan ia mampu menghasilkan telur selama 6-1 tahun secara berterusan. Setiap kukun boleh mengandungi antara 1-40 ekor anak cacing, namun biasanya lebih kurang 2-4 ekor sahaja yang menetas menjadi anak cacing.
Kalau berdasarkan maklumat tersebut, mungkin logik juga sekiranya ia mampu mencapai 100kg setelah 6 bulan. namun begitu, terdapat terlalu banyak faktor lain yang mungkin mempengaruhi kadar pembesaran dan jumlah cacing yang hidup. sekiranya banyak yang mati, memang ia tidak akan dapat mencapai 100kg dalam masa itu.
Biasanya cacing yang selalu diternah adalah dari jenis cacing merah (red worm), cacing harimau (tiger worm) serta cacing nighcrawler. Apa yang saya perhatikan, di Malaysia, biasanya penternah akan menternak cacing merah ataupun cacing harimau sahaja.

No comments: