Kebun Warisan's Followers

Sunday, December 23, 2007

>>Asas Penanaman Sayur

Petikan: Tidak pasti

ASAS PENANAMAN SAYUR

JENIS sayur-sayuran yang boleh kita usahakan ialah sayur berdaun seperti, sawi, kangkong, lobak dan bayam, sayur jenis buah seperti terung, cili, petola, peria, timun dan tomato daan jenis kekecan seperti buncis, kacang panjang dan sebagainya.
Bagi memulakan kerja-kerja penanaman sayur, walaupun di keliling rumah, beberapa faktor perlu kita ambil kira, yang pertama sekali persediaan tanah, keduanya kemudahan air dan tanah, keduanya kemudahan air dan ketiganya kawasan yang tidak terlindung cahaya matahari. Mengenai sumber air, jika boleh kita adakan takungan air hujan kerana ini menjimatkan dan lebih baik untuk tanaman sayur-sayuran berbanding air paip. Bagi sesetengah rumah, terutamanya rumah-rumah taman, kebanyakan tanahnya adalah tanah yang ditambun bercampur dengan batu. Kalau tanah ini terlalu banyak batu eloklah ditambunkan sedikittanah top soil ( tanah lapisan atas) lebih kurang 10 hingga 20cm supaya ianya menjadi lebih gembur dan dan sesuai untuk bertanam sayur-sayuran. Tetapi jika batunyasedikit tanah itu boleh di cangkul terus sambil kita membuang batu-batu yang agak kasar.
Membuat batas
Tanaman sayur memerlukan batas supaya ia tidak di takungi air. Ukuran batas seelok-eloknya ialah setinggi 15-20cm, lebar 1.2 meter dan panjang 7.5 meter (mengikut keadaan tanah). Mula-mula baja organan seperti tahi ayam sebanyak 50kg digaul ke dalam batas berukuran seperti di atas.
Penanaman
Selepas saja penyediaan batas, barulah boleh di tanam. Beji benih sayuran daun selalunya kecil, di tanam terus ke atas batas. Sebelum menanam, biji benih di rawat dengan racun kulat seperti thiram. Biji benih di gaul dengan pasir halus atau peroi dan di tabur samarata ke dalam jalur-jalur pada batas. Selepas 10-14 hari, penjarangan yang du buat mengikut jarak yang di syorkan, iaitu 20cm antara baris dan 10cm antara pokok. Siram dua kali sehari di musim panas.
Pembajaan
Selepas dua minggu dari yarikh menanam eloklah sayur dibajai. Baja yang perlu di gunakan ialah baja NPK 15:15:!% atau kita panggil juga dengan baja hijau. Kadar baja yang perlu di gunakan ialah 400gm untuk sebatas. Taburlah dengan cermat supaya tidak terkena pda daun atau batang yang boleh mengakibatkan sayur menjadi layu. Dua minggu selepas membaja kali pertama, baja pula untuk kali kedua dengan menggunakan baja yang sama dengan kadar yang sama. Dalam jangkamasa 28 hingga 30 hari selepas tanam bolehlah di pungut hasil.
Penanamn sayur jenis buah pula tidaklah banyak perbezaan sangat dalam kaedah menanamnya berbanding dengan sayuran jenis daun. Cuma dalam beberapa aspekteknikalnya ada sedikit perbezaan. Umpama jarak tanaman antara pokok dan antara batas agak ajuh sedikit daripada jennis daun iaitu, 90cm(dua hingga tujuh kaki) begitu juga 60-90cm antara baris. Ini adalah kerana pokok jenis buah rendang sedikit daripada jenis daun.
Baja organan di bubuh ke dalam batas masa awal penyediaan batas sama seperti tanaman sayur juga. Cuma bezanya sayur jenis buah ini kita guna baja yang di proses khas untuk buah sebanyak dua kali pembajaan.
Pembajaan pertama di berikan pada minggu kedua lepas tanam dengan baja NPK 12:12:17:2 sebanyak 10 gm sepokok. Pembajaan kedua di beri pada minggu keempat dan seterusnay ketiga pada minggu keenam lepas tanam pada kadar yang sama. Perlu diingatkan baja yang di tabur jangan terlalu rapat dengan perdu pokok kerana ianya membuatkan pokok melecur dan mungkin mati.
Selepas tujuh hingga lapan minggu menanam, hasil mula boleh di petik bagi sesetengah jenis sayur buah seperti timun, petola, peria dan seumpamanya.
Selamat mencuba.

1 comment:

Anonymous said...

terima kasih untuk maklumat tersebut.saya berminat untuk memulakan projek penanaman sayur tetapi masih kurang pasti mengenai cara untuk mendapatkan modal dan latihan serta bimbingan.mungkin Anak Cameron boleh membantu.