Kebun Warisan's Followers

Friday, April 4, 2008

ASAS LAHIRKAN JUTAWAN LINTAH

Maklumat Pertanian - Ternakan, Tanaman, Perikanan & Agrotourism
Sekadar Info,Rujukan dan Ilmu.
Sumber/Dipetik:http://www.utusan.com.my

ASAS lahirkan jutawan lintah


MUKADIMAH

DAN jadikanlah sebahagian kekayaan dan kurnia yang Allah berikan kepadamu di jalan Allah dan amalan untuk kehidupan akhirat. (al-Qashah: 77).

Bertitik-tolak daripada ayat di atas telah mencetuskan ilham kepada Art Soulist Holdings Sdn. Bhd. menerusi anak syarikatnya, Art Soulist Agrotech Sdn. Bhd. menawarkan peluang perniagaan ternakan lintah kepada golongan bumiputera yang berminat menerusi apa yang mereka panggil sebagai perkongsian rezeki.

Wartawan, ZUARIDA MOHYIN bersama jurufoto, HAYAT SUEET berkesempatan menemu bual Pengarah Eksekutif Art Soulist Agrotech, Asmadi Awang
di pejabat yang terletak di Taman Alam Jaya, Cheras, Selangor bertanya lanjut mengenai peluang mudah menjana pendapatan, sekali gus membangunkan
industri pertanian negara serta memartabatkan
bangsa dan agama khasnya dalam arena perniagaan.

MEGA: Terlebih dahulu boleh saudara cerita serba ringkas tentang latar belakang syarikat ini?
ASMADI: Art Soulist Holdings Sdn. Bhd. telah ditubuhkan pada 1999. Syarikat ini merupakan pengasas bagi produk-produk yang berasaskan lintah seperti Minyak Lintah Tapa Plus. Terbaru, kami menghasilkan produk yang berasaskan herba, rempah ratus dan sumber semula jadi, diyakini mampu mengekalkan dan meningkatkan kesihatan luaran dan dalaman kaum lelaki. Malah produk kami juga membantu mengekalkan keremajaan dan ketampanan mereka.
Sebenarnya, selain saya terdapat seorang lagi rakan kongsi iaitu Zamri Ibrahim selaku pengarah urusannya.
Syarikat kami menjalankan operasi Contract Manufacturing dan pengeluar produk-produk kesihatan telah berkembang dengan sebuah lagi anak syarikat iaitu Art Soulist Agrotech Sdn. Bhd. (ASAS). Syarikat ini menjalankan aktiviti sebagai pembekal utama bahan mentah dan ekstrak pertanian dan penternakan seperti lintah, belut dan cacing tanah.
Alhamdulillah, produk ekstrak dalam bentuk cecair telah pun memasuki pasaran antarabangsa seperti United Kingdom, Amerika Syarikat, Singapura, Vietnam, Dubai, Korea dan China.
Mengapa ASAS mengambil keputusan untuk memperkenalkan projek dalam penternakan lintah, cacing tanah dan belut secara komersial?
ASMADI: Kalau kita sebut lintah, yang selalu terbayang ialah tekstur badannya yang lembik, berlendir serta takut dengan sifat semula jadinya yang sukakan darah. Kini, tidak lagi kerana sudah timbul semacam kesedaran bahawa haiwan ini boleh dijadikan satu bisnes yang menguntungkan dan menjana pendapatan lumayan.
Hal ini telah dibuktikan oleh kami sendiri kerana ASAS bukan sahaja pengasas pertama penternakan lintah di Malaysia, malah yang pertama di dunia pada masa kini. Lantaran itu, adalah lebih baik perkara yang baik diperluaskan untuk dinikmati oleh semua.
Menerusi pengamalan konsep pengkhususan pembahagian rezeki kepada sesama kaum, kami yakin peluang perniagaan ternakan lintah ini bakal membuka cabang bisnes baru. Yang menariknya ia hanya terbuka kepada kaum bumiputera tanpa mengira status ekonomi mereka. Apatah lagi, industri ini masih baru diterokai.
Kontrak lima tahun yang ditawarkan akan memberi peluang kepada pengusaha mendapatkan jaminan pasaran tetap. Malah sekiranya ada kerjasama daripada semua pengusaha, tidak mustahil kita mampu bersaing di peringkat dunia.
Bagaimanakah ia dilaksanakan dan apakah harapan saudara menerusi projek ini?
ASMADI: Kami mengutamakan kualiti produk sama ada dari aspek penternakan mahupun pemakanan. Oleh itu, ASAS akan membuat pemantauan projek vendor bagi memastikan prosedur kolam yang betul.
Manakala bagi memastikan pengusaha lintah mudah melakukan urusan dengan pihak syarikat, maka para pengusaha akan dibahagikan mengikut zon; Pantai Timur, Selatan, Barat, Utara dan Malaysia Timur. Setiap zon mempunyai satu pusat pengumpulan hasil yang dilantik dan dijadikan sebagai tempat rujukan.
Sistem Ternakan Lintah Secara Terbuka (Kolam Tanah) yang diperkenalkan ini merupakan satu lagi bidang bioteknologi baru berkonsep Natural Farming. Ia bukan sahaja mengekalkan habitat asal lintah malah tidak mengganggu ekosistem alam semula jadi.
Secara keseluruhannya ASAS lebih mementingkan spec dan Standard of Procedur (SOP) yang betul dan sempurna dalam pembinaan kolam.
Untuk memulakan projek ternakan ini, kos infrastruktur dan operasi hanya sekitar RM50,000 bagi membina 10 kolam tanah. Manakala harga sekilogram lintah adalah RM60. Menariknya ia menghasilkan pulangan sebanyak RM60,000 dalam masa enam bulan.
Malah pembiayaan dana sebanyak RM50,000 kepada peserta yang layak di bawah Program Skim Rakan Niaga Tekun Nasional dengan ASAS turut menjadi faktor tarikan dan wajar diambil peluang keemasan ini.
Peserta tidak perlu bimbang kerana, mereka ada dimantapkan dengan penyediaan kursus dan latihan, praktikal setiap bulan agar industri ini lebih sistematik dan mempunyai status ternakan antarabangsa (GAP).
Di samping itu, sasaran kami untuk tahun 2008 iaitu mencapai sasaran pembekal seramai 1,000 orang dengan 10,000 kolam lintah di Malaysia menjelang 2009.

Harapan saya, agar orang ramai tidak melepaskan peluang keemasan ini. Mereka yang berminat, bolehlah menyertai kursus ternalan lintah yang akan diadakan pada 5 dan 6 April ini.

Sebarang pertanyaan bolehlah menghubungi 03-9080 1678 (pejabat), Nasrudin di talian 012- 640 4084 atau 019-301 0881 (Razimi). Orang ramai juga boleh melayari lawam web syarikat di www.artsoulistagrotech.com.my

No comments: