Kebun Warisan's Followers

Sunday, April 6, 2008

Bougainvillea (Bunga Kertas)

Maklumat Pertanian - Ternakan, Tanaman, Perikanan & Agrotourism
Sekadar Info,Rujukan dan Ilmu.
Sumber/Dipetik: Blog Segalanya Tentang Tumbuhan

Bougainvillea (Bunga Kertas)

POKOK bunga kertas atau bougainvillea mempunyai bunga berwarna-warni yang berkembang sepanjang tahun. Justeru, ia menjadi pilihan tanaman hiasan tropika sangat popular kerana ia sangat menarik dan penjagaannya pula mudah.
Berasal dari Amerika Selatan, pokok bunga kertas sering ditanam di taman dan kawasan perumahan. Semasa pokok bunga kertas berbunga, adalah kebiasaannya bahawa kebanyakan daunnya akan luruh dan meninggalkan bunga-bunga dan dahan-dahan yang menarik.
Pokok bunga kertas mendapat nama disebabkan bunganya yang nipis dan mempunyai ciri-ciri seperti kertas. Nama Inggeris bunga ini, iaitu Bougainvillea, pula dinamakan sempena nama Louis Antoine de Bougainville, seorang Komander Laut Perancis.
Pokok yang tergolong dalam famili nyctaginaceae mengandungi terdiri daripada 250 spesies. Di Malaysia banyak kacukan dilakukan untuk menghasilkan pokok bunga kertas yang mempunyai pelbagai warna kelopak.
Penjagaannya mudah, tidak memerlukan masa yang lebih kerana spesies tumbuhan ini sangat sesuai ditanam di kawasan beriklim tropika dan khatulistiwa seperti negara kita dan boleh memanjat hingga 10 meter tinggi .
Batang pokok bunga itu agak keras, mempunyai duri yang tajam dan bercabang-cabang yang menjadikannya mudah dibiakkan di mana-mana. Pembiakannya pula hanya memerlukan keratan batang yang boleh disemai di dalam beg plastik ataupun pasu dengan cara mudah.
Selain itu, ia juga mempunyai sudur yang rapat, daun yang lebar dan berbentuk bujur tirus yang mampu membentuk rimbunan pokok di kawasan halaman rumah atau juga sebagai tumbuhan pagar di kawasan yang menarik.
Bunga ini juga mempunyai bahagian yang berwarna-warni yang dinamakan pengasuh bunga yang mampu menjadikan bunga itu mempunyai kombinasi warna yang menawan pandangan mata sesiapa saja.
Walaupun bunga ini bersaiz kecil dan berbentuk corong namun kegunaannya begitu baik oleh segelintir masyarakat yang menganyam untuk dandanan rambut, campuran bunga untuk mandian pewangi dan sebagai kegunaan di upacara pengebumian bagi kaum Cina dan India.
Tarikan mempesonakan bunga ini jadi bualan penduduk di negara kita kesan daripada bentuknya dan warnanya yang menarik hati. Warna bunga ini terdiri daripada jingga, merah menyala, merah jambu, merah pucat, kuning, ungu, putih dan pelbagai campuran warna.
Sedikit penjagaan ringkas, penyiraman air dan pembajaan sempurna mampu mengembalikan kesegaran bunga kertas ini dalam jangka masa kurang dua minggu. Jika mahukan pokok ini berbunga sepanjang masa, kita perlu mengurangkan air dan baja serta letakkan pasu bunga itu terdedah dengan matahari.

Wednesday, March 12, 2008

bougainvillea (English)

Bougainvillea is a genus of flowering plants native to South America from Brazil west to Peru and south to southern Argentina (Chubut Province). Different authors accept between four and 18 species in the genus. The name comes from Louis Antoine de Bougainville, an admiral in the French Navy who discovered the plant in Brazil in 1768.They are thorny, woody, vines growing anywhere from 1-12 meters tall, scrambling over other plants with their hooked thorns. The thorns are tipped with a black, waxy substance that is easily left in the flesh of an unsuspecting victim. They are evergreen where rainfall occurs all year, or deciduous if there is a dry season. The leaves are alternate, simple ovate-acuminate, 4-13 cm long and 2-6 cm broad. The actual flower of the plant is small and generally white, but each cluster of three flowers is surrounded by three or six bracts with the bright colors associated with the plant, including pink, magenta, purple, red, orange, white, or yellow. Bougainvillea glabra is sometimes referred to as "paper flower" because the bracts are thin and papery. The fruit is a narrow five-lobed achene.Bougainvillea are relatively pest-free plants, but may suffer from worms and aphids. The larvae of some Lepidoptera species also use them as food plants, for example the Giant Leopard Moth.Cultivation and usesBougainvilleas are popular ornamental plants in most areas with warm climates, including Indonesia, India, Taiwan, Vietnam, Malaysia, Australia, the Mediterranean region, the Caribbean, Mexico, Panama, South Africa, and the United States in Arizona, California, Florida, Hawaii, and southern Texas.Numerous cultivars and hybrids have been selected, including nearly thornless shrubs. Some Bougainvillea cultivars are sterile, and are propagated from cuttings.Bougainvillea are rapid growing and flower all year in warm climates, especially when pinched or pruned. They grow best in moist fertile soil. Bloom cycles are typically four to six weeks. Bougainvillea grow best in very bright full sun and with frequent fertilization, but the plant requires little water to flower. As indoor houseplants in temperate regions, they can be kept small by bonsai techniques. If overwatered, Bougainvillea will not flower and may lose leaves or wilt, or even die from root decay.

1 comment:

melakaplanter said...

Assalamualaikum dear kawan,

Great blog. Banyak information can gain from your blog.

I have a question and wish you can assist me. My wife wants to "tut' pokok kertas. Do you know how to do it.

We have testes once but fail. We wish you are able to assist us.

Thank you.

best regards
idham