Kebun Warisan's Followers

Monday, April 7, 2008

BERUBAT DENGAN TUMBUHAN

Maklumat Pertanian - Ternakan, Tanaman, Perikanan & Agrotourism
Sekadar Info,Rujukan dan Ilmu.
Sumber/Dipetik:

Berubat dengan tumbuhan

ISI KANDUNGAN
Pengenalan
Berubat dengan tumbuhan :
halia
lengkuas
nangka
cengkih
asam jawa
petai belalang
pegaga
kacangma
semangkok
terung pipit


PENGENALAN

Malaysia kaya dengan hutan malar hijau. Iklim Malaysia yang panas dan lembap sepanjang tahun membolehkan banyak jenis spesies tumbuhan hidup di kawasannya. Setiap tumbuhan ini mempunyai pelbagai kegunaan kepada manusia. Antaranya, tumbuhan digunakan sebagai bahan makanan, bahan api, membina rumah, membuat kraftangan, dan perabot. Tetapi kegunaan tumbuhan untuk perubatan juga tidak dilupakan.

Sejak dahulu lagi, tumbuh-tumbuhan telah digunakan dalam mengubat penyakit tertentu. Manusia berubat dengan tumbuhan melalui pengalaman dan pengetahuan yang diturunkan dari satu generasi ke satu generasi lain. Selain itu, perhubungan antara rupa bentuk, warna atau bau sesuatu tumbuhan sering dikaitkan dengan jenis penyakit yang ingin diubati.

Pada masa kini, masih ada ramai orang yang menggunakan tumbuh-tumbuhan untuk mengubati beberapa jenis penyakit. Menurut Pertubuhan Kegiatan Sedunia (WHO), lebih kurang 70% populasi dunia menggunakan ubat dari tumbuhan di negara membangun dan negara mundur kerana ianya murah dan mudah didapati.

Kadangkala kita menggunakan tumbuh-tumbuhan perubatan ini tanpa disedari yang secara tidak langsung boleh mengubati penyakit. Antara tumbuh-tumbuhan perubatan ini ialah halia, lengkuas, petai belalang, asam jawa, kacangma, nangka, terung pipit, pegaga, semangkok, dan cengkih .

BERUBAT DENGAN TUMBUHAN

Nama saintifik : Zingiber officinale
Famili : Zingiberaceae
Nama biasa : Halia
Tumbuhan ini daripada jenis herba saka yang mempunyai rizom berubi. Biasanya halia ditanam di kawasan kampung.Pokok ini boleh mencapai ketinggian sehingga 1 meter. Daunnya pula panjang dan boleh menjangkau sehingga 20 sentimeter panjang. Warna daun halia hijau kekuningan. Ianya ditanam dengan cara mengerat rizomnya dan dipacak di tempat lain.

Dipercayai air halia dapat merawat penyakit gastrik, perut yang kembung dan merawat selsema. Selain itu, akar halia digunakan untuk menyembuh luka dan rizom halia digunakan sebagai ubat sakit kepala dan batuk kering.


Nama saintifik : Leucaena leucocephala
Famili : Leguminosae
Nama biasa : Petai belalang

Pokok ini sejenis pokok rendang. Ketinggiannya boleh mencapai sehingga 10 meter. Pokok ini dipercayai berasal Amerika Tengah. Daunnya kecil dan buahnya terdapat dalam bentuk lenggai yang pipih. Saiz lenggainya kira-kira 6 cm panjang dan 1 cm lebar. Lenggainya berwarna hijau dan berubah menjadi perang setelah tua.
Daun muda pokok ditumbuk bersama beras dan disapu pada leher untuk mengubati penyakit batuk. Campuran beras dan daun muda ditumbuk dan disapu pada keseluruhan badan untuk mengubati penyakit campak.

Nama saintifik : Alpinia galaga
Famili : Zingiberaceae)
Nama biasa : Lengkuas
Tumbuhan ini daripada jenis herba saka. Tumbuhan ini berasal daripada Pulau Jawa dan Malaysia. Lengkuas ditanam dan ada juga yang tumbuh liar di kawasan kampung. Batangnya lurus, gemuk dan berisi. Bunga pokok ini berwarna putih kehijauan.

Ketinggiannya boleh mencapai sehingga 2 meter. Ianya ditanam dengan menyemai rizom yang berakar dan sesuai ditanam di tanah gembur yang mempunyai banyak cahaya matahari.

Antara kegunaan lengkuas dari segi perubatan ialah menggunakan daun lengkuas yang direbus dan rebusannya itu boleh digunakan sebagai losyen bayi. Selain itu, air yang diperoleh daripada batang muda lengkuas digunakan untuk merawat sakit telinga. Rizom pokok lengkuas pula dikunyah untuk menghilangkan bau mulut yang busuk dan akarnya digunakan sebagai ubat panau.


Nama saintifik : Hydrocotyle asiatica
Famili : Umbilliferae g)Nama biasa : Pegaga

Pokok tumbuh secara menjalar dan memanjat Ianya tumbuh liar dan ada juga ditanam untuk tujuan komersial. Daun tumbuhan ini kecil dan berukuran kira-kira 1 hingga 5 cm lebar. Batangnya lembut dan bunganya berwarna merah ungu.

Di bawah menunjukkan kandungan vitamin dan mineral dalam setiap 100 gram pegaga :

Serat
1.6 mg
Kalsium
171 mg
Fosforus
32 mg
Ferum
5.6 mg
Natrium
21 mg
Kalsium
391 mg
Karoten
2649 lg
Vitamin B1
0.09 mg
Vitamin B2
0.19 mg
Vitamin C
48.5 mg


Air daun pegaga dilaporkan boleh memanaskan badan terutamanya yang ibu yang baru lepas bersalin. Air daun pegaga direbus dengan sedikit gula dipercayai boleh mengubati sakit mata. Untuk merawat penyakit sengal badan pula, daun pegaga dicampurkan dengan sedikit bawang. Kemudian air rebusan itu diminum.

Nama saintifik : Artocarpus heterophyllus
Famili : Urticaceae
Nama biasa : Nangka
Pokok nangka ditanam di sekitar rumah untuk mendapatkan buahnya. Pokok ini besar dan boleh mencapai ketinggian sehingga 14 meter panjang dan 30 cm lebar. Kulit buahnya tebal dan berkeruntu. Pokok ini dikatakan berasal dari India.
Kajian saintifik menunjukkan bahawa buah nangka mengandungi sejenis bahan yang disebut sebagai asetilkolina, iaitu bahan pemancar saraf yang terdapat di dalam haiwan. Batang, daun dan buah pokok ini mempunyai getah yang putih dan melekat.
Daun nangka boleh menyembuhkan penyakit barah dengan mencampurkan biji jagung dan tempurung kelapa bersama. Kemudiannya dibakar dan disapukan pada bahagian yang menghidap barah.

Nama saintifik : Solanum torvum
Famili : Solanaceae j)Nama biasa : Terung pipit

Pokoknya adalah daripada jenis pokok renik yang tumbuh liar di kawasan terdedah. Ketinggiannya boleh mencapai sehingga 5 meter. Buah mudanya berbentuk bulat dan berwarna
hijau.Di dalam buahnya terdapat banyak biji yang kecil.
Akar tumbuhan digunakan sebagai ubat bagi kaki yang luka. Buahnya juga boleh menurunkan tekanan darah tinggi.

Nama saintifik : Eugenia aromatica
Famili : Myrtaceae
Nama biasa : Cengkih
Pokok ini ditanam untuk mendapatkan bunganya. Bunga cengkih digunakan sebagai rempah dalam masakan orang Melayu dan India. Ketinggiannya boleh mencapai sehingga 12 meter. Pokok ini menghasilkan bunga kira-kira 5 tahun selepas ditanam.

Daun pokok ini digunakan untuk mengurangkan sakit gigi dan bau mulut. Bijinya berwarna ungu keperang-perangan.Bunga cengkih mengubah warna pada tiga peringkat iaitu pada peringkat awal berwarna kehijauan dan kemudian bertukar menjadi warna kekuningan dan merah jambu.akhir sekali, ia menjadi warna merah pucat.

Nama saintifik : Northopanax scutellarium
Famili : Araliaceae i)Nama biasa : Semangkok

Pokok ini jenis renik. Ianya ditanam di kawasan rumah sebagai tumbuhan hiasan dan tumbuhan ubatan. Daunnya terdiri daripada 2 hingga 5 anak daun.Bentuk daunnya hampir-hampir bulat dan berkeadaan melekung dan berkedut. Tepian daunnya kelihatan bergerigi.Bunganya berwarna kuning dan bertangkai pendek.
Daunnya boleh merawat masalah keguguran rambut dan mengatasi masalah untuk membuang air kecil.

Nama saintifik : Tamarindus indica
Famili : Leguminosae
Nama biasa : Asam jawa
Pokoknya besar dan rendah. Ia hidup secara liar dan sering didapati di tepi jalan dan kawasan rumah di kampung.
Ketinggiannya boleh mencpai ketinggian 10 hingga 11 meter. Daunnya halus dan daun mudanya hijau pucat. Buahnya berbentuk bulat pipih dan memanjang hingga kira-kira 15 cm dan berwarna perang. Pokok ini mengambil masa kira-kira 10 tahun untuk berbuah.
Buahnya dimakan bersama gula untuk menghilangkan serak dan batuk. Selain itu, asam jawa juga boleh menghilangkan bisa lebah dan lipan dengan menumbuk buahnya bersama air dan ditampalkan pada luka. Daunnya pula boleh dijadikan ubat bisul dengan ditumbuk dengan kunyit dan ditampal pada bisul .


Nama saintifik : Leonurus sibirus
Famili : Lamiaceae h) Nama biasa : Kacangma (nama tempatan Sarawak),
Motherwort (Bahasa Inggeris),
Yimucao (Bahasa Cina).

Pokok ini biasanya tumbuh liar atau ditanam di sekitar kawasan perumahan. Pokoknya tumbuh menegak. Ketinggiannya boleh mencapai 1 meter. Bunganya berwarna putih keungu-unguan atau merah jambu. Jika pokok ini tidak berbunga, ia kelihatan seakan-akan ulam raja.
Tumbuhan ini boleh mengurangkan sakit badan, melancarkan kitaran haid dan mempercepatkan pengecutan rahim selepas bersalin.di samping itu, kacangma juga berfungsi membaiki peredaran darahdan merendahkan tekanan darah.

Nama saintifik : Parkia speciosa
Famili : Leguminosae ) Nama biasa : Petai

Pada masa dahulu, pokok petai hanya terdapat secara liar sahaja, tetapi kini ia sering ditanam kerana nilai komersialnya semakin meningkat.
Saiz pokok ini boleh mencapai sehingga 50 meter tinggi. Pokok ini mengambil masa yang lama untuk menghasilkan buah, iaitu kira-kira 5 tahun.
Buah petai dikatakan boleh mengubati penyakit kencing manis.


Nama saintifik : Eugenia malaccensis
Famili : Myrtaceae
Nama biasa : Jambu bol
Pokok ini besar dab daunnya juga besar. Ia boleh mencapai ketinggian sehingga 18 meter. Ia sering ditanam di sekitaran rumah kerana bentuknya yang rendang. Pokok ini boleh berbunga dan berbuah beberapa kali setahun.
Buahnya berbentuk bujur dan bersaiz kira-kira 5 cm panjang. Apabila masak, ia berwarna merah jambu atau merah tua. Terdapat juga buahnya yang berwarna putih kekuningan. Kulitnya amat nipis dan mudah tercelar. Bahagian dalam buahnya berwarna putih.
Daun jambu bol dikatakan boleh digunakan untuk merawat sakit tekak dan lidah yang luka. Untuk mengubati lidah yang luka, daunnya dikeringkan dan ditumbuk sehingga lumat dan kemudian disapukan pada lidah yang luka.

KESIMPULAN
Setiap tumbuhan perubatan mempunyai ciri-cirinya tersendiri seperti dari segi bentuk buah, akar, batang dan daunnya. Selain itu, sebilangan besar tumbuhan perubatan bukan sahaja boleh didapati dari buahnya sahaja, malah daun dan akarnya juga dapat merawat jenis penyakit yang tertentu. Di samping itu, mengubat dengan tumbuhan masih diramalkan terutamanya masyarakat luar bandar. Hal ini kerana kebanyakan tumbuh-tumbuhan ubatan ini mudah diperolehi dan murah serta merupakan tinggalan petua dari nenek moyang mereka.
Sementara itu, tumbuh-tumbuhan yang biasa digunakan dalam makanan harian mempunyai khasiat untuk kesihatan diri yang tidak disedari oleh kita. Misalnya tumbuh-tumbuhan yang telah dibincangkan, adakah anda sedar akan kegunaannya dalam mengubat penyakit tertentu ?
Oleh yang demikian, memang tidak dapat dinafikan bahawa tumbuh-tumbuhan memang banyak memberi manfaat kepada manusia sejagat sekiranya ianya digunakan dengan cara yang betul dan manusia masih mewarisi petua-petua yang ada.
RUJUKAN
Mustafa Ali Mohd. 1995, Siri Kenali Alam FRIM_PFB Ulam, Shah Alam. Penerbit Fajar Bakti Sdn Bhd.
Agromedia-Bil. 4,1998
http://www.hort.purdue.edu/newcrop/morton/tamarind.html
http://www.bioag.byu.edu/aghort/aghort100/ginger.html
http://www.foodsci.oost.edu/a/jack.html

No comments: