Kebun Warisan's Followers

Saturday, September 5, 2009

BAKA-BAKA LEMBU

BAKA-BAKA LEMBU


Australian Friesian Sahiwal
Negara asal: Australia. Kacukan antara Sahiwal & Holstein-Friesian.
Mempunyai daya ketahanan dari serangan kutu, tahan panas, subur. Purata pengeluaran susu ialah 3,000 liters; kualiti susu baik - tahap protein 3.4%



Australian Milking Zebu
Negara asal: Australia, Kacukan antara Sahiwal-Red Sindhi & Jersey.
Secara am bentuk dan warna menyerupai Jerseys; tahan panas, mempunyai daya ketahanan dari serangan kutu. Purata pengeluaran susu setahun 2,700 liters . Kualiti susu yang tinggi - - tahap protein 3.5-4%



Brahman
Negara asal: Bos indicus, India.
Mempunyai ciri-ciri berikut iaitu mempunyai bonggol yang besar di bahagian atas bahu dan tengkuk; "processes" bergulong yang terletak di bawah bonggol dan memanjang & mempunyai tisu yang tegap yang menutupinya; selalunya tanduk bengkok ke atas dan kadang-kadang ke belakang; mempunyai telinga yang besar dan berjuntai; bahagian tengkuk mempunyai kulit yg yang mengelambir; mengeluarkan minyak yang berbau busuk yang boleh membantu menghalau serangga. Berbagai warna dari kelabu muda atau merah sehingga ada yang hitam. dan kebanyakan kelabu cerah atau sederhana kelabu. Lembu jantan selalunya gelap dari lembu betina dan selalunya mempunyai tompok hitam diatas bahu atau bawah kaki. Saiz sederhana, - Berat jantan 1,600-2,200 lbs & betina 1,00-1,400 lbs; anak 60-65 lbs dan cepat membesar. Tahan lasak dan boleh sesuaikan diri dengan keadaan; tahan panas, Pengeluaran susu yang memuaskan; Peratus daging sebenar (dressing) yang tinggi. - karkas yang baik dan bernilai dengan kadar lemak yang minima.



Charolais
Negara asal: Charolles province, France.
Berwarna putih atau putih berkrim tetapi kulit berpigmentasi; Bertanduk; berbadan panjang. Besar dan berat jantan 2,000-lebih 2,500 lbs & betina 1,250-lebih 2,000 lbs. Cepat membesar. Prestasi baik walaupun di dalam pelbagai keadaan cuaca yang berbeza. Mempunyai anak yang berat . Baka susu yang baik.



Droughtmaster
Negara asal: Australia. Kacukan antara Shorthorn & Brahman.
Berwarna merah; samada bertanduk atau tidak. Tahan panas dan kutu; terlalu subur dan senang mendapat anak; tidak berapa garang. Pembentukan karkas yang sempurna dan sederhana lambat.



Hereford
Negara asal: Herefordshire County, England.
Pengeluaran daging tinggi - berupaya untuk menggemuk; tahan lasak . Cepat matang. Akan menjadi baka yang penting di dalam industri pedaging pada tahun-tahun akan datang.



Holstein
Negara asal: Netherlands
Effisien, Tinggi pengeluaran susu. Berbadan besar dan berwarna hitam dan putih atau merah dan putih. Berat anak 90 lbs atau lebih, berat betina 1,500 lbs & tinggi jika diukur di bahu ialah 58" . Dara boleh dibiak pada umur 15 bulan dan berat lebih kurang 800 lbs. Boleh mendapat anak betina untuk kali pertama pada umur diantara 24-27 bulan; jangka masa bunting ialah lebih kurang 9 bulan. Jangka masa produktif yang normal ialah 6 tahun. Pengeluaran susu purata 17,408 lbs.



Jersey
Negara asal: Jersey Island, Britain.
Salah satu baka tenusu yang tertua; terbaik. Pengeluar susu yang terpilih ; kebanyakannya mengeluar susu 13 kali dari berat badan per laktasi. Boleh sesuaikan diri dengan cuaca yang berbeza. Boleh meragut dengan baik walaupun secara intensif. Tahan panas. Purata berat 900 lbs.



Milking Shorthorn
Negara asal: England
Samada merah, merah & putih, putih atau or "roan" Bertanduk pendik. Tahan lasak - boleh sesuaikan diri.. Baka yang terbaik. Jinak. Baka tenusu yang berkualiti. Melahirkan anak dalam tempoh yang tetap; senang beranak, anak cepat besar. Gred karkas yang kualiti. Senang mengurus dan daya pengeluaran yang ekonomik.



Red Sindhi
Negara asal: Sind, Pakistan.
Tahan lasak, mempunyai daya ketahanan yang tinggi terhadap kutu. Peragut yang baik. Pengeluaran susu yang tinggi, purata1,700 kg & lebih 3,400 kg per laktasi. Purata tinggi betina 116 cm berat 340 kg. Jantan purata tinggi134 cm & berat 420 kg. Selalunya warna merah pekat dan kadang-kadang warna kekuningan perang hingga ke perang gelap. Jantan lebih gelap bila dewasa dan kadang-kadang hitam di kepala, kaki dan ekor.



Sahiwal
Negara asal: Punjab.
Untuk kerja kasar dan lembu tenusu. Baka yang terbaik di India & Pakistan. Tahan lasak walau pun dalam keadaan cuaca yang teruk; mempunyai daya ketahanan dari serangan kutu, parasit dalaman dan luaran , tahan panas. Pengeluaran per laktasi purata 2,270 kg. Jinak. Berwarna merah keperangan dan "dominant red" dengan warna putih di tengkuk dan di bahagian bawah. Warna jantan gelap di kepala, kaki dan ekor. Pengeluar susu yang tertinggi dari baka Zebu, mempunyai umbing susu yang sempurna. Melahirkan anak yang kecil tapi cepat membesar.



Santa Gertrudis
Negara asal: United States. Kacukan antara Shorthorn & Brahman.
Warna merah pekat. Mempunyai ketahanan yang tinggi terhadap panas dan kutu. Senang beranak dan ibu yang baik. Pengeluaran susu yang banyak. Kenaikan berat badan yang ketara apabila meragut atau fidlot. Kualiti daging yang bertambah baik jika dibandingkan dengan Brahmans.



Simmental
Negara asal: Switzerland.
Diantara baka yang paling tua dan terdapat di merata tempat. Besar, berwarna merah dan putih serta producktif.. Cepat membesar dan pengeluaran susu yang tinggi. Boleh membuat kerja-kerja berat.



Maklumat Pertanian - Ternakan, Tanaman, Perikanan & Agrotourism
Sekadar Info,Rujukan dan Ilmu.
Sumber/Dipetik:

No comments: