Kebun Warisan's Followers

Saturday, September 12, 2009

Peluang terbaik ceburi perladangan kontrak


Peluang terbaik ceburi perladangan kontrak


Mengharungi dunia yang semakin mencabar ekoran kenaikan kos hidup dan krisis kekurangan bekalan makanan, sepatutnya mendorong masyarakat lebih agresif dan bijak mencari dan merebut peluang perniagaan.

Sesuai dengan hasrat kerajaan memperkasa sektor pertanian bagi membekalkan sumber makanan kepada negara, maka rakyat seharusnya merebut peluang dalam sektor tersebut bertepatan dengan senario krisis makanan pada masa ini.

Dengan itu, mereka bukan sahaja dapat menambahkan sumber bahan makanan, tetapi turut menjana pendapatan yang lumayan hasil dari projek yang diusahakan.

Bertitik tolak daripada isu kenaikan harga barang, kenaikan kos sara diri, kekurangan sumber makanan dan kebimbangan masyarakat tentang pendapatan tidak dapat menampung kos hidup, Perintis Agrotech Centre (Perintis Agrotech) dengan kerjasama syarikat-syarikat telah mengambil langkah proaktif untuk membantu orang ramai mengatasi permasalahan tersebut.

Menurut Pengurus Pusat Perintis Agrotech Centre merangkap Pengarah urusan Perintis Niaga Sdn. Bhd., Muhammad Hilmy Hamzah, syarikat terbabit akan menawarkan himpunan perladangan kontrak dan kontrak jaminan belian balik (buy back guarantee) yang disifatkan terbesar tahun ini yang diadakan di di Institut Integriti Malaysia (IIM), Jalan Duta, di ibu negara pada 2 dan 3 Ogos ini.

“Ini berikutan penggabungan enam syarikat terkemuka dalam sektor pertanian dan serta Lembaga Pemasaran Pertanian Persekutuan (FAMA) yang tampil memperkenalkan konsep baru tersebut kepada orang ramai,’’ katanya,

Syarikat-syarikat yang tersebut menurut beliau yang turut berperanan sebagai mentor antaranya ialah AZR Agro Centre dalam ternakan cacing, Green Vision Sdn Bhd. dalam ternakan keli, Zainon Ariffin dalam penanaman cendawan, MJ Fatonah Enterprise dalam ternakan lembu dan kambing serta penglibatan kartunis Petai dalam ternakan lintah.

Mereka merupakan nama-nama besar dalam industri pertanian tempatan dan layak untuk melantik dan melatih usahawan-usahawan di bawah rangkaian masing-masing.

Penganjuran seminar julung kali ini merupakan satu rancangan khas Perintis Agrotech di bawah program berkala 'AgroHUB' untuk melahirkan rangkaian usahawan tani yang berdedikasi, bermaklumat dan profesional.

Bermula dengan penganjuran seminar, Perintis Agrotech akan meneruskan beberapa agenda yang telah dirancang untuk tahun 2008 - 2010.

Kesemua program yang dirancang di bawah AgroHUB akan menawarkan pakej perniagaan dalam sektor pertanian yang terbaik untuk semua.

Perintis Agrotech menyasarkan perladangan kontrak untuk disertai peserta-peserta dalam pelbagai bidang mencecah nilai jutaan ringgit.

Seminar tersebut, dijangka bukan sahaja memberi peluang perniagaan kepada peserta tetapi bakal meningkatkan hasil pertanian dan ternakan negara.

Secara tidak langsung, ia merupakan langkah dan persiapan awal untuk menghadapi situasi krisis makanan yang lebih teruk.

Program di bawah AgroHUB kali ini memilih perladangan kontrak dan jaminan belian balik untuk diketengahkan kepada orang ramai.

Ini memandangkan penawaran kontrak-kontrak sebegini amat sesuai dengan tuntutan semasa yang dahagakan sebarang peluang dalam sektor pertanian yang menjanjikan pulangan yang lumayan.

Peserta pada seminar kali ini berpeluang untuk mendengar peluang-peluang hebat yang ditawarkan oleh mentor-mentor terpilih dan bertauliah serta mereka yang telah berjaya di dalam bidang masing-masing.

Antara perkara yang bakal dibentangkan oleh mentor-mentor tersebut termasuklah konsep dan tawaran yang diberikan, perangkaan pendapatan dan jangka masa perjanjian, teknik dan kaedah penjagaan projek, kelebihan memasuki program tersebut dan sebagainya.

Ironinya, peserta mampu membuat penilaian terbaik sebelum menjalankan sesuatu projek pertanian yang telah terjamin pasaran dan pendapatannya.

Objektif penawaran kontrak secara mega diperkenalkan bertujuan memberi peluang kepada orang ramai membuat pilihan yang tepat.

Walaupun kesemua pakej yang ditawarkan mempunyai keistimewaan tersendiri tetapi peserta boleh membuat penilaian sendiri berdasarkan beberapa asas iaitu keupayaan menjalankan projek tersebut, perangkaan pendapatan dari pelaburan (return on investment), sifat penjagaan projek, modal yang diperlukan dan masa yang perlu diluangkan untuk menjayakan projek tersebut.

Melalui seminar tersebut dua faktor yang selama ini menjadi penghalang utama bagi peserta untuk merealisasikan projek mereka iaitu faktor modal dan faktor pemasaran telah dapat diselesaikan.

Peserta pada seminar ini berpeluang mendapat pembiayaan dari Tabung Ekonomi Kumpulan Usahaniaga (TEKUN) yang menjadi pembiaya terkemuka projek pertanian terutamanya kontrak perladangan dan jaminan belian balik hasil pertanian oleh syarikat yang menawarkan pakej tersebut.

Tentatif Seminar
Sabtu
Pakej/Kontrak Syarikat/Mentor
Ternakan ikan ketutu oleh Mansor Abu Bakar
Ternakan cacing AZR Agro Centre
Ternakan ikan keli Green Vision Sdn. Bhd.
Ternakan Lintah oleh kartunis Petai

Ahad
Pakej/Kontrak/Taklimat Syarikat/Mentor
Ternakan kambing dan lembu oleh MJ Fatonah Enterprise
Penanaman cendawan oleh Genting Permai Resources
Sayuran dan buahan (FAMA)
Taklimat Peluang Pinjaman dan Pembiayaan TEKUN.

Fakta Menarik Seminar
Menawarkan kontrak perladangan dan jaminan belian balik terbaik masa kini.
Mentor terdiri dari tokoh yang berjaya dalam bidang masing-masing.
Berpeluang memilih tujuh tawaran yang terhebat.
Berpeluang membuat penilaian SWAP terhadap semua jenis kontrak yang ditawarkan.
Berpeluang mendapat pembiayaan modal awal dari TEKUN.
Berpeluang berkongsi pengalaman dengan mentor yang mahir, bertauliah dan berkemahiran tinggi.
Berpeluang menjana pendapatan sampingan atau pendapatan lumayan hasil projek yang dijalankan.
Peserta akan dibentangkan perangkaan pendapatan dari setiap projek yang dijalankan.
Menyelesaikan masalah pasaran dan pembiayaan pertanian yang sering dihadapi oleh bakal usahawan tani.

Seminar ini amat sesuai bagi mereka yang berminat untuk menambah pendapatan sampingan atau tercari-cari satu projek pertanian yang sesuai dan tidak mahu memikirkan soal pasaran kerana mereka akan dibentangkan konsep projek yang ditawarkan oleh syarikat masing-masing berserta penjanaan pendapatan (forecast of income).

Perintis Agrotech berharap dengan penganjuran seminar sebegini dapat meningkatkan pendapatan orang ramai sekaligus membuka ruang untuk orang ramai menjana pendapatan melalui sektor pertanian Negara.

Justeru itu syarikat itu berharap dengan bimbingan tokoh-tokoh pertanian ini dapat membantu merealisasikan hasrat murni kerajaan dalam melahirkan 10,000 usahawan tani menjelang tahun 2010.

http://www.utusan.com.my/utusan/arkib.asp?


Maklumat Pertanian - Ternakan, Tanaman, Perikanan & Agrotourism
Sekadar Info,Rujukan dan Ilmu.
Sumber/Dipetik:

No comments: