Kebun Warisan's Followers

Saturday, September 12, 2009

PANDUAN MENANAM LABU MANIS

PANDUAN MENANAM LABU MANIS
Lawati web ini utk Visual Yg Jelas: http://pertanianmjg.perak.gov.my/bahasa/panduan_tanamlabu.htm

PENGENALAN


Nama saintifik :Cucurbitamoschata
Keluarga:Cucurbitaceae
Nama tempatan :Labu manis atau labu lemak

Labu manis dikenali juga dengan nama labu lemak. Ia berasal dari Amerika Tengah. Selain dibuat sayur, labu manis juga boleh digunakan untuk membuat kuih seperti jemput-jemput, bengkang, serawa dan pai.

KEPERLUAN ASAS TANAMAN:

Iklim
Memerlukan cuaca panas dan air yang banyak untuk pertumbuhan dan pengeluaran hasil yang baik. Suhu yang sesuai ialah 25-35oC pada waktu siang dan 18-22oC pada waktu malam. Hujan minimum sebanyak 380 mm semusim adalah diperlukan. Hujan lebat yang menyebabkan air bertakung boleh memusnahkan tanaman ini. Cuaca redup dan naungan dari pokok lain mengurangkan pengeluaran bunga betina dan seterusnya merendahkan hasil.


Tanah
Tanah yang sesuai ialah liat gembur berpasir, liat gembur berorganik tinggi, gambut yang diberi kapur dan tanah bris berorganik tinggi seperti Siri Rhu Tapai dan Rompin. Penanaman di tanah rata mestilah mempunyai saliran yang baik. Di kawasan yang mempunyai paras air yang tinggi penanaman hendaklah dibuat di atas batas.

pH yang paling sesuai ialah diantara 5.5 - 6.8. Kebanyakan tanah di Malaysia mempunyai pH yang rndah dan kapur diperlukan untuk mengurangkan kemasaman tanah. Tanah mineral memerlukan kapur sebanyak 3-5 tan sehektar manakala tanah gambut memerlukan 3 - 7.5 tan sehektar.

KULTIVAR YANG DISYORKAN :

Terdapat banyak kultivar ditanam. Antaranya jenis Cina dan jenis Taiwan tetapi yang paling popular di Malaysia dan disyorkan untuk penanaman secara komersil ialah Early Price daripada jenis Taiwan dengan kod nombor 767.

AMALAN KULTUR

Penyediaan Tanah:

Tanah dibajak piring diikuti dengan sekali atau dua kali bajak putar. Bajak piring seeloknya dilakukan sebulan setengah sebelum menanam dan bajak putar pertama dua minggu kemudian iaitu selepas penaburan kapur. Bajak putar kedua dibuat 1-2 hari sebelum menanam. Kedalaman bajakan ialah 20-30 cm.

Bagi kawasan yang paras airnya tinggi, batas yang bersaiz 1.2 meter lebar, 30 cm tinggi dan panjang mengikut tanah perlu dibuat. Jarak diantara batas ialah 1.2m dan jarak antara tengah batas ialah 2.4m.

Penyediaan Benih:

Bagi jenis Early Price sebanyak 800 gm biji benih diperlukan untuk sehektar. Biji benih perlu dibeli setiap kali penanaman. Biji benih daripada kacukan F1 hybrid tidak boleh digunakan untuk penanaman akan datang kerana tidak mengekalkan baka asal. Biji benih perlu dirawat dengan rawatan kering menggunakan racun kulat seperti thiram dengan kadar 3g thiram bagi 1000g biji benih.

Penanaman:

Tanam dua biji benih selubang terus ke batas. Kambus sedalam 1-2 cm dengan tanah. Jarak tanaman ialah 1.2 m dalam baris dan 2.4 m antara baris. Apabila pokok sudah tumbuh di peringkat 2 helai daun benar iaitu 7-10 hari lepas tanam, tinggalkan sepokok selubang. Dengan jarak ini menghasilkan 3400 pokok sehektar.

Pembajaan:

Penggunaan plastik bersinar boleh mengurangkan kehilangan baja melalui proses larut lesap.


Pembajaan ,Labu Manis Tanpa Plastik


Masa Membaja Jenis Baja Kadar/Ha Kadar/Pokok
Penyediaan batas
Sebelum menanam
10 hari lepas tanam
40 hari lepas tanam
60 hari lepas tanam Tahi ayam reput
NPK 12:12:17:2+TE
NPK 12:12:17:2+TE
NPK 12:12:17:2+TE
NPK 12:12:17:2+TE
4 tan
200 kg
200 kg
200 kg
200 kg
1.2 kg
60 g
60 g
60 g
60 g



Pembajaan Labu Manis Menggunakan Plastik


Masa Membaja Jenis Baja Kadar/Ha Kadar/Pokok
Penyediaan batas
Sebelum menanam
60 hari lepas tanam Tahi ayam reput
NPK 12:12:17:2+TE
NPK 12:12:17:2+TE
4 tan
600 kg
200 kg
1.2 kg
180 g
60 g



Baja digaul ke dalam batas sebelum ditutup dengan plastik. Pembajaan di peringkat 60 hari selepas ditanam, baja ditabur di celah batas.

Pengurusan Air:

Boleh dilakukan dengan menyiram atau menggunakan sistem pengairan renjis. Sistem pengairan renjis mempunyai kecekapan pengairan 65-75% dan keperluan tenaga kerja yang rendah. Jenis perenjis yang sesuai digunakan mempunyai julat tekanan operasi yang rendah, 1.5 - 2.5 kg/cm dengan kadar alir perenjis 0.3-1.0 liter/minit dan garis pusat liputan siraman 25-30m.

Perparitan diperlukan bagi kawasan yang menghadapi masalah saliran. Parit ladang boleh dibina untuk mengalirkan air yang bertakung ke parit utama.

Pendebungaan Berbantu

Bunga betina yang mengalami proses pendebungaan membesar dan menjadi buah. Bunga yang tidak didebunga akan busuk dan gugur. Debunga dari kultivar yang sama adalah serasi. Lazimnya, labu manis didebungakan oleh serangga seperti lalat, lebah, kumbang, tebuan dan kupu-kupu. Sekiranya racun serangga kerap digunakan, agen pendebungaan akan berkurangkan dan menjejaskan proses pendebungaan dan seterusnya menjejaskan hasil.

Pendebungaan berbantu dibuat sekiranya kehadiran serangga berkurangan dan disyorkan pada waktu pagi (8.00 - 11.00 pagi) iaitu apabila bunga betina terbuka. Debunga daripada bunga jantan yang terbuka pada pagi itu juga digunakan. Oleh kerana bunga jantan lebih banyak daripada bunga betina, eloklah satu bunga jantan dikacuk dengan satu bunga betina. Selepas tujuh hari bunga betina yang telah didebunga dan disenyawakan akan membentuk putik buah.

Pengurusan Penyakit dan Perosak

Penyakit Kulapuk Downy (Merebak melalui tiupan angin)
Disebabkan oleh Kulat Pseudoperonospora cubensis. Simptom: Bintik-bintik bersegi berwarna hijau pucat kekuningan di atas daun. Lapisan bawah daun diselaputi oleh spora-spora cendawan keungu-unguan. Serangan teruk menyebabkan daun menjadi kuning dan mati dan buah menjadi bantut.

Kawalan:
Sembur dengan racun kulat seperti metalaxyl (0.15% b.a) apabila terdapat tanda-tanda penyakit dan diulang selang 7-10 hari, sekali.


Kulapuk Berdebu (Merebak melalui angin dan air)

Disebabkan oleh kulat Erysiphe cichorocearum menyerang daun. Simptom: Terdapat kulat berdebu di bawah daun dan batang pokok. Bahagian berpenyakit menjadi perang, kuning dan berkedut.

Kawalan:
Musnahkan pokok dan buah yang diserang. Sembur dengan racun kulat seperti benomyl (0.03% b.a) selang 7-10 hari sekali jika perlu.


Melecuh Anak Benih/Reput Pangkal (Merebak melalui tanah dan air)

Penyebab: Phytophthora sp., Pythium sp. dan Rhizoctonia sp. Simptom: Serangan berlaku pada batang atau di mana terdapat tanda-tanda cedera berair dan kelihatan nekrotik.

Kawalan:
Gunakan biji benih yang sihat. Rawat biji benih dengan racun kulat seperti thiram dengan kadar 3 g racun / 1000 g biji benih. Pastikan saliran elok di kawasan tanaman.


Mozek Virus (Merebak melalui biji benih / kutu daun).

Penyakit ini menyerang semua bahagian pokok. Simptom: Daun berbintik-bintik berwarna hijau pucat, berkerekod dan pokok terbantut.

Kawalan: Cabut dan musnahkan pokok yang berpenyakit


Hawar Daun (Merebak melalui angin)

Kulat Rhizoctonia sp. menyerang daun. Terdapat spora-spora berwarna keperangan di tempat serangan.

Kawalan:
Rawat biji benih dengan racun kulat seperti thiram dengan kadar 3 g racun / 1000 g biji benih. Gunakan biji benih yang sihat, amalkan tanaman giliran dan cabut serta tanam daun-daun yang berpenyakit. Sembur racun kulat seperti mancozeb (0.1 - 0.2% b.a) setiap 7 hari sekali jika perlu.


Kematangan Dan Pengutipan Hasil

Buah labu manis dipungut apabila matang iaitu 60-80 hari selepas ditanam bagi kultivar Early Price. Kematangan dapat dikenali apabila warna kulit bertukar daripada hijau ke kuning. Tangkai buah dipotong 5 cm dari pangkal buah.

Berat buah labu manis adalah diantara 1-2 kg sebiji. Ia boleh disimpan selama 2 bulan pada suhu bilik. Sepokok labu manis boleh mengeluarkan 5-6 buah dalam tempoh 90 hari. Hasil sehektar lebih kurang 29-25 tan.

Kawalan Rumpai

Rumpai di atas batas dicabut dengan tangan, dicangkul atau dikawal menggunakan sungkupan yang terdiri daripada lalang atau rumput kering. Jika perlu racun rumpai seperti glufosinate-ammonium (0.5 kg/ha) atau glyhosate (0.6 kg/ha) boleh disembur untuk mengawal rumpai yang tumbuh di antara batas pada peringkat sebelum berbuah. Penggunaan plastik bersinar berupaya menyekat pertumbuhan rumpai di permukaan batas.

Penyemburan racun perosak hendaklah diberhentikan beberapa hari sebelum mengutip hasil. Ini berpandukan tempoh dilarang mengutip hasil racun perosak yang digunakan.

Tempoh Dilarang Mengutip Hasil


Racun perosak Tempoh (hari)
metalaxyl
captan
benomyl
carbaryl
trichlorfon
malathion
diazinon
dimethoate
mancozeb
7
7
3
e
7
3
7
14
14




Maklumat Pertanian - Ternakan, Tanaman, Perikanan & Agrotourism
Sekadar Info,Rujukan dan Ilmu.
Sumber/Dipetik:http://pertanianmjg.perak.gov.my/bahasa/panduan_tanamlabu.htm

No comments: