Kebun Warisan's Followers

Saturday, September 12, 2009

Perladangan kontrak tanam vanila

Perladangan kontrak tanam vanila


Penglibatan masyarakat dalam bidang pertanian yang amat menggalakkan memberikan peluang kepada pengusaha untuk membuka lebih banyak peluang.

Ramai pengusaha yang menganjurkan pelbagai kursus bagi memberikan penerangan mengenai bidang pertanian tertentu bagi membantu bakal-bakal usahawan tani.

Dalam masa yang sama, bakal usahawan tani masih perlu meninjau pasaran bagi produk yang mereka hasilkan.

Sebuah syarikat yang mengusahakan tanaman vanila, Rentak Timur Sdn. Bhd. kini melalui anak syarikatnya, Vanilla Biomatrix Sdn. Bhd. menjalankan usaha perladangan kontrak bagi memudahkan usahawan memasarkan produk mereka.

Eksekutif Jualannya, Siti Salwa Salleh berkata, pihaknya memberikan perhatian khusus dalam perladangan kontrak bagi tanaman vanila.

“Vanila memang dikenal pasti mempunyai pasaran yang besar bukan saja dalam makanan tetapi juga kosmetik, perubatan dan minyak wangi," katanya semasa ditemui di tapak Pameran Pertanian, Hortikultur dan Agro Pelancongan Malaysia (MAHA) 2008 di Serdang baru-baru ini.

Permintaan yang besar menyebabkan harganya melambung tinggi dan biasanya sebatang vanila basah boleh mencapai sehingga RM18 dan harga batang yang telah dikeringkan boleh mencapai harga lebih tinggi.

Siti Salwa berkata, vanila yang dikeringkan boleh diproses sehingga dalam bentuk gula, serbuk atau semula jadi (asli) dengan 100 peratus vanila.

Bagi memenuhi permintaan yang semakin bertambah, Vanilla Biomatrik menawarkan perladangan kontrak tanaman vanila bagi mereka yang berminat.

Pengusaha yang berminat perlu mempunyai tanah sekurang-kurangnya setengah ekar dengan modal sebanyak RM20,000.

“Kedua-dua pihak pembeli dan pengusaha perlu menandatangani perjanjian belian balik," katanya.

Sebelum itu, mereka yang berminat boleh juga menghadiri kursus yang diadakan mengikut permintaan.

Selepas itu, kata Siti Salwa, pihaknya akan memberikan penerangan mengenai penanaman di kawasan tanaman serta melakukan pemantauan berkala setiap tiga bulan.

“Memandangkan hasil akan keluar pada tahun ketiga, kontrak belian balik berkuat kuasa sekurang-kurangnya sehingga lima kali tuaian,” katanya.

Mereka yang berminat untuk mendapatkan maklumat lanjut mengenai perladangan kontrak bolehlah menghubungi Vanila Biomatrix di talian 03-21440140 atau laman web www.vanilla.com.my






Maklumat Pertanian - Ternakan, Tanaman, Perikanan & Agrotourism
Sekadar Info,Rujukan dan Ilmu.
Sumber/Dipetik: ,Vanilla

No comments: