Kebun Warisan's Followers

Saturday, September 5, 2009

BAKA BAKA AYAM BELANDA

BAKA BAKA AYAM BELANDA

Maaf....artikel kurang jelas.
Untuk bacaan asli..sila lawati blo/web yg tertera dibawah:
http://www.jphpk.gov.my/Malay/bakaturkeys.htm



Juga dikenali sebagai ayam belanda Light Brown . Varian Bronze. Berat jantan - 35lbs; betina - 19lbs.


Serupa seperti auburn; cuma cerah sedikit atau versi "bleached out" .


Auburn
Silver Auburn

Negara asal: mid-Atlantic region. Juga dikenali sebagai Jersey or New Jersey Buff.Berwarna perang kekuning-kuningan. Kerana kacukan antara "Bronze" dan "White". Warnanya kuning pucat sekata kecuali bulu terbang berwarna cerah selalunya putih dengan jaluran kuning pucat. Berat jantan dewasa 16-28lbs dan betina 8-18lbs.

Negara asal: Eropah. Juga dikenali sebagai Black Spanish (US) atau Norfolk Black (England). Berwarna hitam metalik "lustrous dengan buluan kilat kehijauan . Sama saiz dengan Bourbon Reds. Berat standard jantan 30-35lbs dan betina 15-20lbs . Akan matang dan bertelur umur 9 bulan.


Buff
Black
Negara asal: Bourbon county, Kentucky. Juga dikenali sebagai Bourbon Butternut atau Kentucky Red, Regal Red atau Arkansas Red. Bermula dari baka Jersey Buff. Warna bulu perang hingga ke merah gelap dengan warna putih di "light" dan ekor. Gelap dan versi Buff yang pekat. Bulu badan jantan tepi berwarna hitam. Warna dada dan tengkuk ialah "chestnut mahogany", Bulu disebelah bawah ialah perang kekuningan cerah hingga ke warna putih. Pial di tengkuk warna merah, hingga bertukar ke putih kebiruan dan janggut hitam. Berat jantan standard 33lbs ; betina 16-18lbs .


Bourbon Red


Broad Breasted Bronze
Black Wing Bronze Bronze

Mempunyai nilai komersial. Baka daging. Berat standard jantan 30-40lbs; betina 14-22lbs . Terlampau berat dan sukar untuk mengawan secara semulajadi, oleh itu memerlukan permanian beradas. Warna serupa dengan Bronze. Bulu bertukar dari warna tembaga ke keemasan bergilap apabila cahaya memancar ke atasnya .

Juga di kenali sebagai Crimson Dawn. Mempunyai dada yang panjang dan lebar. Bulu primer warna hitam. Bulu kepak sekunder garisan putih di bahagian tepi. Betina mempunyai garisan putih yang ketara di badan. Warna terang merah keemasan yang predominan akan menjadikan bulu lebih berwarna warni di cahaya matahari - oleh itu ia dinamakan Crimson Dawn. Berat jantan 25-40lbs; betina 11-26lbs.

Tempat asalnya ialah North America. Berat standard jantan 34lbs ; betina 19lbs. Boleh mengawan secara semulajadi. Warna bulu ekor ialah hitam pucat dengan garisan selari warna perang, hujung bulu terdapat jaluran lebar berwarna hijau tembaga gangsa dan diikuti dengan jaluran nipis warna hitam dan penghujung terdapat jaluran lebar warna putih .




Dikenali sebagai Sweetgrass. Juga dipanggil Yellow-shouldered Ronquiere di Belgium. Hasil dari kacukan Bronze dan kacukan White


Calico
Kecil. Berat standard jantan 15-22lbs ; betina 10-12lbs. Bahagian belakang berwarna hitam dengan garisan putih di tepi dan mempunyai saiz permukaan bulu yang lebih besar. Dada berwarna putih dan bahagian hujung setiap bulu yang terdedah mempunyai lilitan hitam dan ini menjadikan warna yang kontras hitam & putih yang menyerupai sisik ikan Kontras kombinasi hitam/putih ini membuatkan nampak bersinar . Asas corak yang sama seperti Narragansett - hanya putih digantikan dengan kelabu.
Royal Palm


Sama saiz dengan Black. Dari namanya dapat di ketahui warnanya.



Perak kebiruan dengan bintik-bintik merah. Warna kepak putih dan ekor mempunyai lilitan merah yang lebar.


Chocolate
Lilac


Negara asal: Massachusetts. Berat jantan 18-20lbs; betina 10-12lbs. Serupa dengan Beltsville Whites; tapi kecil sedikit dan dada tidak berapa lebar.

Negara asal: Maryland. Berbulu putih. Berat dewas jantan - 21-23lbs; betina - 12-13lbs.




White Midget
Beltsville White

Negara asal: Narragansett Bay, Rhode Island, New England. Corak serupa dengan Bronze. Bulu badan berwarna hitam metalik kuat dengan lilitan kelabu besi dengan sedikit warna keemasan atau perang dan ini memberi gambaran ianya ialah burung yang berjalur. Warna ekor hitam pucat, mempunyai garisan tan yang selari dan garisan tepi warna kelabu. Saiz serupa dengan Blacks. Berat betina 18lbs dan jantan 30lbs. Kualiti daging yang terbaik dan pengeluar telur yang baik. Tahap kesuburan yang baik. Ibu yang baik. Paling tenang jika dibandingkan dengan ayam belanda yang lain.

Narragansett

Negara asal: Mexico. Kadang-kadang dipanggil Slates atau Blues atau Lavender. Satu jenis, 3 genotypes; True Blue, Slate dan Self Blue. Slate (juga dipanggil Splash) - warna slate atau ashy blue dengan bintik-bintik hitam bertaburan di bulunya. Warna Blue ialah pekat biru kelabu. Keseluruhan warna Self Blue ialah pudar. Berkaitan dengan Blacks tapi kurang biasa Saiz sama dengan Blacks. Jantan 18-27lbs; betina 14-18lbs.


Slate Blue
Splash Blue
Self Blue

Negara asal: Europe. Juga dipanggil British White, Austrian White. Paling popular untuk pasaran komersial kerana karkas tidak menunjukkan bulu "pin" Holland mempunyai kaki yang panjang dan mata biru. Bulu berwarna putih salji dan kepala merah ke biru Berat standard - jantan 33lbs; betina 18lbs .

Broad-breasted Whites tidak boleh mengawan secara semulajadi serupa seperti Broad-breasted Bronze. Terbesar dengan berat jantan 30-45lbs dan betina 14-25lbs


White Holland
Broad-breasted White


Maklumat Pertanian - Ternakan, Tanaman, Perikanan & Agrotourism
Sekadar Info,Rujukan dan Ilmu.
Sumber/Dipetik:

1 comment:

shawnagrofarm said...

slm ternak..sy usahawanternak dari kedah sedang buat penternakan unggas & ruminan termasuk kambing,ayam mutiara/api-api,ayam piru/turkey/belanda etc...hrap bleh link ke blog sy..tq